czwartek, 24 marca 2011

Konkurencja

Dzisiaj trochę o konkurencji ;)

Konkurencja - oznacza rywalizację pomiędzy kupującymi ten sam towar, jak i sprzedającymi ten sam towar.

Konkurencja może być prowadzona przy użyciu narzędzi cenowych i poza cenowych.

Konkurencja prowadzi do obniżenia kosztów wytwarzania i wzrostu wartości użytkowej.

Modele struktur rynkowych:

Konkurencja doskonała:
- Na rynku występuje duża liczba podmiotów
- Cena kształtuje się w wyniku oddziaływania prawa popytu i podaży
- Producenci/Sprzedawcy dostarczają produkty standardowe
- Brak zróżnicowania produktów, wywołuje konkurencję poza cenową
- Rynek przejrzysty, zarówno producenci jak i konsumenci są na bieżąco zorientowani o poziomie cen na rynku
- Nieograniczone możliwości wejścia na rynek

Konkurencja niedoskonała

a) Konkurencja monopolistyczna
- Producentów wielu przy czym wielu z nich zajmuje dominującą pozycję
- Towary zróżnicowane w wyniku nadania im specyficznych cech
- Zróżnicowanie towarów umożliwia stosowanie własnej ceny
- Przeważają formy konkurencji poza cenowych
- Względnie ograniczona swoboda wejścia na rynek
- Producenci/Sprzedawcy mają zbyt mały udział na rynku, aby móc znacząco wpływać na poziom cen
b) Konkurencja oligopolistyczna
- Występowanie na rynku niewielkiej liczby podmiotów, które dyktują ceny
- Poszczególni wytwórcy mogą zajmować się produktami jednorodnymi o zbliżonych parametrach
- Każdy z uczestników ma ważny udział w rynku
- Cena ustalona przez jednego ma wpływ na zysk pozostałych
- Konkurencja może być prowadzona zarówno przy użyciu narzędzi cenowych i poza cenowych
- Utrudnione wejście na rynek
c) Monopol Pełny
- Towar unikalny, nie posiada substytutów
- Istnieją bardzo wysokie bariery wejścia na rynek
- Cenę ustala monopolista
- Nie występuje konkurencja poza cenowa

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz